Iseseisva ja juhendatud täiendusõppe rakendamise põhimõtted on välja töötatud projekti „Kvaliteetne ja mitmekülgne täiendusõpe ülikoolide koostoos“ raames avalik-õiguslike ülikoolide koostoos. Õppevormide aluseks on elukestva õppe põhimõtted ja elupõhise õppe kontseptsioon, mille kohaselt õppija ise valib kus, kuna, miks ja kuidas soovitud teadmisi ja oskusi omandada.
Elukestva õppe kontseptsioon põhineb kolmel printsiibil. Tegemist on kogu elu kestva (life-long) ja elupõhise (life-wide) õppega, mille fookus on õppimisel (learning), mitte hariduse omandamisel (education).
Life-long viitab indiviidi õppimise ja arengu protsessile kogu elu jooksul sünnist surmani ja life-wide viitab sellele, et teadmisi omandatakse mitte üksnes formaalharidust andvates institutsioonides, vaid ka mitteformaalse õppimise käigus töökohal, kodus ja igapäevaelus [1].
Learning viitab protsessile, kus praktilise kogemuse vahendusel kujunevad õppuri tegevusvõimes või käitumises suhteliselt püsivad muutused [2].
Elupõhine õpe (life-wide learning) laiendab elukestva õppe kontseptsiooni, juhtides tähelepanu õppimise ruumist ja ajast sõltumatule olemusele: õppida võib mis tahes kohas ja eluetapil. Elupõhise õppe dimensioon toob esile, et formaalne, mitteformaalne ja informaalne õpe täiendavad üksteist. See osutab, et meeldivalt, kasulikult ja nauditavalt võib õppida ja õpitaksegi pereringis, vabal ajal, ühiskondlikus elus ja igapäevases tööelus.
Euroopa Liidus üldaktsepteeritud kontseptsiooni kohaselt mõistetakse elukestva õppe all kõiki elu jooksul ette võetud õppetegevusi, eesmärgiga parandada oma teadmisi, oskusi ja kompetentsusi vastavuses iseenda, kodanikkonna, ühiskonna ja/või tööturu vajadustega ning seda nii formaalsel, mitteformaalsel kui ka informaalsel kujul [3]. Elukestva õppe olulised märksõnad on sihipärasus ja pidevus. Elukestva õppe võimaluste loomine on ülikooli üks rollidest, millega panustatakse ühiskonna ja kogukonna sotsiaalsesse, kultuurilisse ja majanduslikku arengusse.
Õppimine toimub iga päev, iseasi kas me seda teadvustame või mitte. Igapäevaelus toimetulekuks on olulised kogu elu jooksul omandatud teadmised, mitte ainult koolis õpitu. Samas hinnatakse ühiskonnas peamiselt traditsiooniliselt (koolitusasutustes) omandatud haridust. Üha rohkem arvestatakse asutustes läbiviidud sisekoolitusi ja töökohal õpitut. Samas on väga erinevaid õppimisviise, mis ei ole seotud ei formaalse haridussüsteemi ega ka töökohal õppimisega. Õpetaja roll on muutunud. Tema ülesanne ei ole mitte teadmisi kuulutada, vaid toetada nende omandamist. Õppeprotsess muutub üha enam õppijakesksemaks ja õppija (ning ka tööturu) vajadusi arvestavamaks.
Elupõhise õppe kontseptsiooni kohaselt on kõik õpitu väärtuslik ja selle arvestamine kompetentsuse hindamisel väga oluline. Oluline on toimunud/toimuvat õppimist teadvustada ja eesmärgistada, siis on võimalik ka tulemust hinnata. Oluline on eneseanalüüs ja omandatud teadmiste ning oskuste rakendamise teadvustamine, mis on aluseks ka õpitu hindamisel ja arvestamisel.
Käesoleva projekti juhendatud ja töökohal õppimisvõimaluste töörühma eesmärgiks oli välja töötada formaalset ja mitteformaalset õppevormi integreerivad põhimõtted, mis looks võimaluse ennast täiendada erialadel ja valdkondades, kus tavapärane täiendusõppe pakkumine Eestis puudub või koolituse hind on väikse sihtrühma tõttu väga kõrge.
Arutelude tulemusena otsustati, et õppevormidena võetakse kasutusele:
Mõlema õppevormi puhul kehtivad üldised põhimõtted:
Iseseisev täiendusõpe ja juhendatud õppimine töökohal on tasulised. Õppetasu kehtestatakse vastavalt ülikoolis kehtivale korrale. Õppetasu arvestatakse kahes osas: esimene osamakse arvestatakse programmi koostamise faasi eest ja teine osamakse arvestatakse õppimise ja hindamise faaside eest. Eelnõustamise faas on tasuta ja see toimub täiendusõpet korraldavas struktuuriüksuses.
[1] Krillo K, Nurmela K, Eamets R, Philips K (2010). Elukestva õppe roll turvalise paindlikkuse kujundamisel Eestis. Tartu Ülikool
[2] Krull E (2000). Pedagoogilise psühholoogia käsiraamat. TÜ Kirjastus
[3] Elukestva õppe strateegia 2005-2008, Haridus- ja Teadusministeerium
[4] Knowles MS (1975). Self-directed learning. A guide to learners and teachers. Chicago.
[5] Gray D (2001). Work-based learning, Action Learning and the Virtual Paradigm, Journal of Further & Higher Education Vol25, No3, p.316; Sobiechowska P & Maisch M (2006). Work-based learning: in search of an effective model, Journal of Educational Action Research, Vol 14 No 2, pp.267–86.